fredag den 22. august 2008

Bikecheck: Kona Unit

Her får I lige et kig på det brune lyn - min singlespeeder med den umiddelbart knap så flatterende men meget Kona-agtige farve. Jeg har kørt på gaden på en hjemmebikset singlespeed racer de sidste to år, men havde egentlig ikke overvejet at køre singlespeed i skoven. Ideen opstod, fordi jeg begyndte at læse Singletrack Magazine, hvor singlespeed cyklerne ikke er et særsyn. Jeg sendte lange drømmeblikke efter Voodoo og On-One, men ved et tilfælde (eller som en overspringshandling i eksamenstiden) zappede jeg gennem DBA.dk og faldt over en Kona Unit fra 2006. Tænkte mig ikke så meget om - fik en god pris og 1, 2, 3 købt! Min tanke var at få så simpel og mekanisk en mtb som muligt (dog droppede jeg den stive gaffel). Derfor mekaniske skivebremser og en anstændig fjedergaffel.


Unit'ens stålstel er dedikeret til singlespeed med sliding dropouts (dog kan der måske fåes ekstra drops med "hanger"). Så vidt jeg kan gennemskue, så er 2006-modellen ikke blevet importeret til DK og den tidligere ejer havde da også havde da også haft den med hjem fra staterne. I dag laver Kona desværre slet ikke Unit'en til 26'' hjul længere, men laver den kun som 29'er.
Stellets dropouts er fine og det er nemt at opnå den korrekte kædespænding. Dog har jeg haft problemer med at de er gledet lidt på de ture jeg har været ude på. Den forrige ejer har erstattet de originale "hakkede" spændeskiver for at skåne lakken, men det må jeg nok lige få lavet om på. Derudover kunne jeg godt tænke mig at konvertere bagnavet til quick release med tiden.


Har desværre kun været ude i terrænet med den tre gange, men det var altså en udpræget fornøjelse. Følelsen af kun at tænke på et gear er bedre end jeg kunne have drømt om. Let er den ikke. Den vejer i hvert fald mere end min full suspension cykel. Men det er heller ikke det jeg er gået efter.

Modifikationer fra originalen:
- Avid BB7 mekaniske skivebremser
- Rock Shox Tora 318 fjeder-forgaffel
- Et par gamle Time ATAC pedaler
- En Tioga zero-setback saddelpind
- Min yndlingssadel - Fizik Nisene
- Et sæt Sunline greb

Glæder mig til at komme ud og køre med andre singlespeedere på et tidspunkt og dele lidt begejstring og måske et par fifs.

2 kommentarer:

Anders sagde ...

Fed cykel - UPS-brun, chokoladebrun eller hvad man kalder det. Fin farve. Er det en 32x16 gearing? Min Kona vil ihvertfald gerne på date med din.;-)

Olle sagde ...

Ja, kær farve har mange navne ;-)

Men nej, det er en 34x16 gearing, men overvejer seriøst at skifte til 32, da jeg altså lige mangler det sidste på nogle stigninger.

Man hvad man ikke har i klingerne må man jo ha' i benene, som den gode gamle Henrik Djernis motto synes at have været. Jeg er for fin til lige at slynge cyklen på nakken.

Er heller ikke et sekund i tvivl om at min Kona gerne vil på date med din 90'er klassiker - de modne kan jo nogle tricks ;-)