mandag den 21. juli 2008

Bikecheck: Santa Cruz Bullit ss


Så har jeg haft tid til at teste min Santa Cruz Bullit med dual singlespeed. Jeg har kørt singlespeed på den i et par måneder og det er gået godt. Cyklen vejer ca 16 kg og er måske ikke det oplagte valg til xc, men den er sjov og kan tåle at jeg tonser alternative veje, med drops og what-not inkluderet. Et sjovt alternativ, når jeg ellers kører xc på en ss hardtail med fast gaffel. It's a keeper, ikke flere ghostshifts og hakken i gearene, sådan vil vi ha' det :-)

Jeg endte med at have to cogs på, så jeg kan bruge den til xc og til freeride. Med 7 tommer vandring bagi var jeg nødt til at bruge en bagskifter som kædestrammer, der er en del ekstra kæde på, som spændes når dæmperen komprimeres. Jeg tænkte what the hell og smed to cogs på. Jeg har 32 på klingen foran og 17 tænder bagpå til xc på Det Blå Spor etc og 13t til Rude banen og almindelig mocking about. Man kunne overveje at bruge 12t istedet for 13, for at kunne få den op i warp-speed, men så skal jeg til at have andre lavere spacers, ellers griber kæden ikke ordentligt fat.

Idéen fungerer faktisk udemærket, jeg skifter mellem klingerne ved at justere på den ene skrue. Jeg burde nok smide nogle umbracho-bolte på istedet, det kommer. Jeg har iøvrigt moddet bagskifteren (en billig Sora) lidt, ved at fjerne fjederen ved bolten, så skifteren kan spændes fast og kæden ikke slå mod stagen. Jeg har smidt et par spacers på på ydersiden hvor bolten spændes, for at kunne få kæden længere ind mod midten af kassettenavet. Da spacerene sad mellem dropout og skifteren kunne skifteren ikke nå helt ind til cogs nr 2. Med spaceren på den anden side, blev der rækkevidde begge cogs og justérskruerne er nok til at skifte fra den ene cog til den anden.

1 kommentar:

Peter sagde ...

Fin cykel.

Jeg havde også planer om noget lignende, da jeg stadig havde min SX Trail. Men den blev ikke brugt meget til sidst, så jeg havde ikke lyst til at bruge for mange kræfter på det.

Jeg så også noget lignende forleden på MTBR. http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=433398