tirsdag den 30. oktober 2007

29 tommers rendyrket fornøjelse

Min Surly tank ved siden af Paul Snyder's letvægts Kona

Der har igennem længere tid været skrevet en del om 29” mountainbikes, i diverse udenlandske cykelblade og på diverse hjemmesider (twentynineinches.com og dirtragmag.com, for at nævne et par stykker), og flere og flere producenter hopper med på bølgen og bygger rammer og gafler til store hjul (Voodoo, On-One, Surly, GT, Fox Forks, Salsa, Kona, etc.)

Herhjemme er der endnu ikke så mange der er redet med på 29” bølgen, men i England og USA er det efterhånden ret stort –noget af det er kult, og tilbage-til-dengang-vi-kørte-hårdt-med-store-dæk-på vores-gamle-cross-rammer-i-Marin-County, noget af det er hype, men noget af det er også sund fornuft.

Jeg for min del, hoppede på, da jeg fik mulighed for at erhverve mig Surly's Karate Monkey stel i str. 20”, og bygge en rendyrket 29” skovcykel. Jeg havde tidligere leget med 69'er konceptet, og kørt med 26” bag og 29” foran på Voodoo'en, og da det gav ret god mening med det store forhjul, ville jeg gerne prøve 2 store hjul, på et stel der var bygget til formålet.

Her må jeg sige at Surley'en klarer opgaven til UG med kryds og slange -rammen er tungere end så mange andre stålrammer, og som udgangspunkt giver det selvfølgelig en tungere cykel, men med stiv gaffel og et gear, så spares der alligevel vægt nok til at jeg kan ende omkring 11-12 kg (har ikke vejet den endnu, my bad!) -og den kører fantastisk!

Jeg har haft den ude flere gange, og det bliver sjovere for hver gang -den kommer bedre op af bakkerne, gennem mudderet, rundt i svingene, over forhindringer som huller i vejen eller sten og stubbe, og er i det hele taget sjovere at rive rundt i skoven. (Hvilket piner mig lidt, da Voodoo'en står og samler støv)
Singlespeed har altid været genialt til vinterkørsel (blandt mange andre ting!), pga. den lavere vedligeholdelse, men smid et par store hjul ind i regnskabet også, så ruller du igennem mudder som en kniv gennem blødt smør.

29" i efterårssolen

I like!


Læs mere om 29" her:
Twentynineinches
Wikipedia
-og så naturligvis de førnævnte links

Læs mere om 69'er her:
Guitar Ted
mtbr forum
JeJamescycles
Dirtrag online


Nåjo, og se så at komme væk fra skærmen og ud i skoven...

2 kommentarer:

Anders sagde ...

Hej Jakob, dejligt at høre du ikke er død endnu.:-) Det lyder som om du er fuldstædnig konvereret og aldrig kommer tilbage til 26".

Jeg må indrømme jeg glæder mig til en lille prøvetur, jeg kan ikke sige at jeg ikke er fristet af 29erne. Jeg frygter måske at jeg mister det helt livlige og hurtigt reagerende som 26" har, muligheden for lige at smide cyklen omkring og bunnyhoppe over en stamme etc. Men ellers lyder det så en skudsikkert hit.

Tilføjer du ikke lige et billede til indlægget?

Ses på Flyvergrillen.

Anders

Jakob F. sagde ...

Ikke fuldstændig konverteret -men hvad der blot skulle være lidt research af 29" i skoven, viste sig at være meget federe end forventet ;v)
Og jo, der skal nok komme et par billeder, men tiden er knap for tiden, og jeg har ikke nogle ordentlige skud af skuden -all in good time ;v)

Ses..

Jakob