onsdag den 23. juli 2008

Bikecheck: Kona Fire Mountain '95 SS

Min gamle Kona Fire Mountain Light, som pt er min foretrukne cykel. Købte den i '95 som rammekit med en Rock Shox Quadra på og byggede den selv op. Farven skiftede ret hurtigt fra Forrest Green metallic til sort pulver. Der er buler, ridser og rust, men den kører fint og altid en fornøjelse at tage afsted på. Jeg har lige fået P2 skivegaffel på og det er perfekt. Lydløst i mudder og meget bedre kontrol på nedkørsler.
Gearingen er 32x16 med halflink kæde. Startede med 17 bagpå, men kæden gav sig, så jeg kunne fjerne et led og nu passer den perfekt. Gætter på at det er eneste stålkranksæt med SPD pedaler i landet. Gusset Pigmy kranksættet er muligvis halvtungt, men jeg ved det holder mange år endnu. Masser af fedt derind og så klarede den en lang vinter med masser af mudder uden det mindste problem.

Har overvejet at købe en singlespeed specifik ramme, men dropper det altid igen. Der er for mange minder og gode tider i den her. Så Konaen kører jeg til den ikke kan mere.

3 kommentarer:

anole sagde ...

Hej
Dejlig cykel du har dig der..
Jeg er ved at lave min gamle mtb om til ss.. i den forbindelse er der nogle spørgsmål. Du har klaret en stram kæde uden kædestrammer ???
Hvilke tandhjul passer jeg har kigget på forskellige DH tandhjul. Regner med at bruge min gamle krank 4huls

Anders sagde ...

Det er ikke enkelt at svar på dit spørgsmål. Jeg har klaret mig uden tensioner bla. takket været en halflink kæde. Hvis du har mod på at prøve dig lidt frem med forsk. cogs/tandhjul på navet, kan du være heldig at finde the magic gear, så du ikke behøver tensioner. Skil en gammel kassette ad og så prøv dig frem med de forskellige størrelse og brug den klinge du nu har foran. Du behøver ikke en dh klnge.Køb en ss kæde. Du kan også prøve med et halflink.

anole sagde ...

mange tak jeg vil prøve mig lidt frem.. fede billeder fra vinter tur.. jeg nå prøve at lave mig sådan en lygte..
go tur