fredag den 29. februar 2008

Purple bike

Det her er en af mine cykler. Jeg overtog den sidste sensommer efter min bror. Han har haft den i 15 år vil jeg tro og har brugt den til generel landevejs cykling.



Planen med cyklen var at skulle bruges som transportmiddel, så jeg har forsøgt at holde budgettet på et vidst niveau. Den kostede mig 1.500 kr. til min bror og så måske 1000 kr. til nye dele.

Rollen som transportmiddel blev dog hurtigt udvidet. Cyklen og mig har været en del omkring,.. også på ture på 60-70 km.

Da jeg fik den, blev den strippet for alt overflødigt og konverteret til singlespeed. Bagnavet er et "gammeldags" kassettenav med skruekrans. Det er samme gevindtype og diameter som på et BMX frihjul. Der var en udfordring mht. chainline og centrering af hjulet. Det blev fikset ved at flytte en spacer fra højre side af akslen over på venstre side og re-centrere hjulet. Jeg var så glad da jeg var færdig med den operation, for det gjorde det muligt at få cyklen ud at køre med de originale hjul.

Her er lige en hurtig liste over hvad der sidder på cyklen.

Stellet er fra Morandotti; en lille italiensk svejser. Det er egenimport. Jeg har ikke kunnet finde noget som helst på internettet om et cykelforetagende under det navn. Det er et fint simpelt stål stel, med indvendig kabelføring i overrøret og kædestrammere.

Jeg ved ikke hvilket fabrikat gaflen er, men det er stål. Hjul, kranksæt, boks, headset og saddelpind er Campagnolo. Shimano frihjul. KMC kæde. Selle Italia saddel. Nitto styr med BBB tape. Deda frempind. En sort bremse med cross-greb og lilla Odyssey kabel. Wellgo magnesium pedaler. Michelin dæk.

Gearing er 39x16.

Cyklen er en fornøjelse at køre på. Den glider så stille afsted... :-)

Nu er cyklen blevet med Fixed Gear. Læs mere her: http://singlespeeddk.blogspot.com/2009/06/sa-er-det-blevet-min-tur-til-at-prve-at.html

4 kommentarer:

Anders sagde ...

Superfed bike. Så simpel. Måske de kender til rammebyggeren ovre på fixieking? Cool du kunne hacke hjulet, det er jo dejligt med de gamle ting der holder. Er det mig eller er alle dine cykler lilla?:-)

Peter sagde ...

Jeg har søgt overalt... også forsøgt mig med google ind over forskellige itallienske sider. Navnet findes, men ikke lige til noget cykel-relateret.

Lilla er en god farve, he. Det var dog ret tilfældigt at denne cykel har den farve.

Anders sagde ...

Jeg læste engang at man undgår at anvende lilla vægmaling på mentale institutioner og andre steder for folk med sarte nerver. Lilla er åbenbart den farve der påvirker humøret mest negativt. :-)

Peter sagde ...

Haha!