torsdag den 26. marts 2009

Surly 1x1 revived

Brought back to life... som nævnt tidligere, så har jeg bygget mit gamle Surly frameset op igen. Den har tidligere kørt som full-on mountainbike, og får nu lov til at nyde sit otium med lidt stille by-kørsel og lange ture ud i det blå.



1x1 framesettet er jo designet til 26" hjul, men jeg har valgt at sætte 700cc/28" hjul på. Der er fint plads til de større hjul og skærme. Krankboksen er lidt højere end den ville være på en dedikeret 28" cykel, men cyklen føles ikke ustabil som sådan. Nok lidt mere livlig end ellers, men det er okay. Så får vi se hvordan det går engang, når jeg skal have tasker på...

Det er samme fælge som på en 29" mountainbike, jeg har bare valgt lidt mere moderate dæk. Det er Smart Sam fra Schwalbe i 35mm bredde. Ruller hurtigt på vejen, men har stadig lidt bid, hvis man skulle få brug for det.

Der er skivebremser på, fordi v-bremse beslagene på stel og gaffel er til 26" hjul. Avid's BB5 skiver virker faktisk forygende. Kan instilles meget præcist.

Styret minder meget om On-One's Mary. Nok bare lidt smallere og så kostede det kun 10 Euro. Føles meget behageligt, og med de længere håndtag kan man stadig rykke lidt fremad, hvis det skal går hurtigt.

Gearingen er 32-14. Det føles rigtig fint på gaden. Til sammenligning har min 29" mountainbike 32-16.

2 kommentarer:

Anders sagde ...

Den ser jo superfed ud, der mangler lige cykeltasker for og bag, så er den jo toptunet ;-) Jeg troede den var blevet solgt.

Remmi sagde ...

fed cykel, hvor har du stellet fra?